[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ساحل دانش
برنامه گوگل برای حذف کوکیهای شخص ثالث از مرورگر کروم رسماً به آخر رسید. «آنتونی چاوز»، معاون پروژه «Privacy Sandbox» در گوگل، در آخرین بهروزرسانی خبرداد این شرکت تصمیم گرفته رویکرد جاری خود در عرصه اراعه انتخاب به کاربران برای منفعت گیری از کوکیهای شخص ثالث در کروم را نگه داری کند.
آخر Privacy Sandbox؛ پیروزی منتقدان و نهادهای نظارتی
این تصمیم درحالی اتخاذ شده که از سالها پیش، منتقدان به سیاستهای Privacy Sandbox اعتراض داشتهاند؛ برخی این پروژه را ناقض قوانین حریم خصوصی میدانستند و بنیاد مرزهای الکترونیکی (EFF) نیز کاربران را به عدم منفعت گیری از آن پیشنهاد کرده می بود. در هفتههای قبل نیز یک قاضی آمریکایی رأی داد که گوگل بهصورت به عمد در مجموعهای از عمل های ضدرقابتی در صنعت تبلیغات دیجیتال شراکت داشته است. در بریتانیا نیز سازمان رقابت و بازارها (CMA) درحال بازدید مطرحهای گوگل برای مطمعن از عدم تشکیل انحصار در این حوزه می بود.
گوگل پروژه Privacy Sandbox را نخستینبار در سال ۲۰۲۰ معارفه کرد؛ مقصد آن، حذف پیشفکر کوکیهای شخص ثالث از کروم، شبیه مرورگرهایی همانند فایرفاکس و سافاری می بود. طی این سالها، گوگل پیشنهادهای مختلفی برای جایگزینی کوکیها اراعه داده؛ ازجمله ابزارهایی که تبلیغات موثر را با نگه داری نسبی حریم خصوصی ممکن میکردند.
نقشه ناکام گوگل برای حذف کوکیهای شخص ثالث در کروم
اکنون بعد از سالها تأخیر و بازدیدهای گسترده نهادهای نظارتی، گوگل سال قبل خبرداد کاربران باید خودشان درمورد منفعت گیری یا عدم منفعت گیری از کوکیها تصمیم بگیرند. اکنون این شرکت اظهار کرده حتی مطلب مجزایی برای مدیریت کوکیهای شخص ثالث به کاربران نمایش نخواهد داد.
چاوز در بیانیه خود نوشته در تعامل با ناشران، گسترشدهندگان، قانونگذاران و صنعت تبلیغات، اشکار شده که دیدگاههای متغیری نسبت به تشکیل تغییراتی که امکان پذیر در دسترسپذیری کوکیهای شخص ثالث تأثیر بگذارد، وجود دارد.
از نظر دیگر، جنبش وب باز (MOW) که در سال ۲۰۲۰ شکایتی علیه این پروژه به رگولاتور بریتانیا اراعه داده می بود، اظهار کرده که بیانیه تازه گوگل در واقع «اعترافی است به آخر پروژه Privacy Sandbox».
«جیمز روزول»، یکی از بنیانگذاران این جنبش، در بیانیهای به وبسایت ورج حرف های مقصد گوگل حذف استانداردهای باز و قابل تعامل در ارتباطات دیجیتال می بود تا ترافیک تبلیغات دیجیتال را بهطور کامل تحت کنترل خود درآورد، اما با این خبر تازه اشکار شد که این مقصد دیگر محقق نخواهد شد. آنها به این نتیجه رسیدهاند که مانع ها نظارتی پیش روی پروژه انحصارگرایانهشان غیرقابل عبور می باشند و اکنون از آن عقبنشینی کردهاند.
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار
[ad_2]