[ad_1]
نوشته و ویرایش شده توسط مجله ساحل دانش
رئیس اتحادیه کسبوکارهای مجازی از غیرفعال شدن ۲ هزار وبسایت از مجموع ۵ هزار سکوی ثبتشده در این اتحادیه خبر میدهد و میگوید: «ما در حوزه رگولاتوری ارامش نداریم. نهادهای گوناگون بهصورت روزانه در این حوزه ورود میکنند. این نوشته علتپیچیدگی فعالیت کسبوکارها میبشود؛ یعنی هر روز باید به نهادی پاسخگو باشند.»
به نقل از دیجیاتو، «رضا الفتنسب» در توییتی با مطرح این سوال که «در این چند سال مگر چه اتفاقی افتاده که ۴۰ درصد کسبوکارها عطای آن را به لقای آن بخشیدهاند؟» مواردی همانند «حالت اقتصادی، عدماندوختهگذاری، محدودیتها، بیمطمعن کاربران» را علت این اتفاق دانست و در آخر خواستار شده «به داد اقتصاد دیجیتال برسید.»
او در گفتگو با دیجیاتو با اشاره به راه اندازی هیئتمدیره تازه از اسفند ۱۴۰۳، توضیح میدهد: «یکی از کارهایی که ما باید انجام بدهیم، بازرسی است. در نخستین بازرسی فهمید غیرفعال شدن نزدیک به ۲ هزار وبسایت شدیم که این نوشته مشخص می کند در این سالها، برخی از افرادی که مجوز دریافت کردهاند، به دلایل گوناگون نتوانستهاند به فعالیت خود ادامه دهند و متأسفانه کسبوکارشان به گمان زیاد تعطیل شده است. باید بازدید نهایی انجام دهیم و با آنها مکاتبه کنیم تا فهمید شویم علت غیرفعال بودن این سایتها چیست.»
بازار آنلاین ایران ۶ درصد؛ چین به ۵۰ درصد رسیده
رئیس اتحادیه کسبوکارهای مجازی با اظهار تأسف از این اتفاق، میگوید: «فکر من این است که بازار ما هم چنان زیاد کوچک است. چرایی این نوشته باید بازدید بشود. زیاد تر کسبوکارهایی که شکل گرفتهاند، در حوزه فروش کالا و خردهفروشیاند. اکنون، باوجود اینستاگرام و دیگر بسترها، فقط نزدیک به ۶ درصد حجم کل بازار آنلاین است درحالیکه این عدد در چین نزدیک ۵۰ درصد است.»
الفتنسب پافشاری میکند: «هنگامی بازار کوچک است، تعداد بسیاری بازیگر در آن وجود دارند و درنهایت هنگامی هزینه و منفعت را بازدید میکنند، برخی کسبوکارها دیگر نمی توانند ادامه دهند. سوال این است که چرا بازار کوچک است؟ چرا سپس از نزدیک به ۲۰ سال از اغاز فعالیت رسمی کسبوکار اینترنتی در ایران، این بازار هم چنان رشد نکرده است؟»
او با اشاره به عوامل گوناگون حالت جاری کسبوکارهای اینترنتی، بیثباتی در حوزه رگولاتوری را یکی از این عوامل دانست و اضافه کرد: «یک بار که محاسبه کردم، نزدیک به ۱۵ یا ۱۶ نهاد گوناگون دچار این حوزهاند؛ ازجمله اتحادیه کسبوکار مجازی، نماد مطمعن، دادستانی و… این نوشته فعالیت کسبوکارها را پیچیده میکند؛ یعنی هر روز باید به نهادی پاسخگو باشند.»
افزایش مالیات و بیمیلی اندوختهگذاران برای فعالیت
او بدتر شدن حالت اقتصادی مردم در این سالها را هم مزید بر علت دانست و او گفت: «تمرکز مردم زیاد تر بر فراهم معیشت بوده که روی بازار نیز تأثیر گذاشته است. موضوعاتی همانند مالیات نیز نقل است. میبینیم که نرخ مالیات کسبوکارهای اینترنتی افزایش یافته است. مجموع این موارد در کنار محدودیتهایی که تشکیل شده، علتشده اندوختهگذار نیز با دیدن این شرایط، تمایلی به اندوختهگذاری نداشته باشد. فیلترها، محدودیتها و… مانع جذب اندوخته شدهاند. هنگامی اندوختهگذاری انجام نشود، بازار نمیتواند رشد کند.»
به حرف های الفتنسب، «برخی کسبوکارهای بزرگ که از سالهای قبل فعالیت خود را اغاز کردهاند، اندوختهگذار جذب کردهاند و فعالیتشان را ادامه خواهند داد اما هنگامی کسبوکاری نوپا از بیرون نگاه میکند، میبیند درنهایت شرکتهایی همانند همراه اول داخل اندوختهگذاری در پلتفرمهایی همانند دیجیکالا شدهاند و این نوشته حس خوبی به برخی فعالان نمیدهد.»
او اضافه میکند: «در مصاحبههایی که بعد از این اتفاق انتشار شد، اشکار شد نوع این خرید وفروش انتظارات ذینفعان اولیه را برآورده نکرده است. خروج شرکتهایی همانند سرآوا نیز علتشده اندوختهگذاران دیگر رغبت نکنند و فردی چشمانداز روشنی در این حوزه نداشته باشد.»
پشتیبانیهای دولتی قطع شد؛ بازار کوچک ماند
رئیس اتحادیه کسبوکارهای مجازی با گفتن این که در شهرستانها تعداد بسیاری کسبوکار کوچک وجود داشته و تا این مدت هم فعالاند اما تعداد بسیاری نیز از بین رفتهاند، میگوید: «این کسبوکارها در پی موجی از رویدادهای استارتاپی و پشتیبانیهایی در اغاز دهه ۹۰ شکل گرفتند؛ در دوره دولت آقای روحانی، معاونت علمی، و پشتیبانیهای آقای دکتر ستاری و آقای جهرمی اما در ادامه آن حمایتی که باید انجام نشد و بازار کوچک ماند.»
او یادآوری میکند: «نزدیک به ۵ هزار کسبوکار مجوزدار ثبتشده داشتیم. در واقع کسبوکاری که برای گرفتن مجوز عمل میکند، نشاندهنده این است که تا حدی به ادامه فعالیت خود مطمعن دارد، داخل مسائل مالیاتی میبشود، حق عضویت میپردازد و… اما هنگامی طی چند سال، ۴۰ درصد آنها تعطیل شوند، ببینید وضع کسبوکارهای خردتر چطور است.»
او اضافه میکند: «از نظر دیگر، اتحادیه هم طی این سالها در حالت مناسبی نبوده. امکان پذیر کسبوکارهایی شکل گرفته باشند اما عضو اتحادیه نشده باشند. آماری از این گروه هم وجود ندارد. نماد مطمعن الکترونیکی مطابق قانون باید فقط درصورت داشتن جواز کسب صادر میشد اما از ابتدا اینطور عمل نشد.»
فعالیت حداقل ۱۰۰ هزار کسبوکار بدون جواز
الفتنسب با گفتن این که تخمین زده میبشود حداقل ۱۰۰ هزار کسبوکار بدون جواز درحال فعالیتاند، میگوید: «اکنون عدد دقیقی نداریم اما اشکار است که دراینباره نیاز به برنامهریزی جدی وجود دارد. کسبوکارهایی که واقعاً میخواهند رسمی فعالیت کنند، بهمرور خودبهخود نیاز به دریافت جواز کسب اشکار میکنند؛ چون در قرارداد با نهادهای گوناگون از آنها مطالبه میبشود. ضمن این که ۶ ماه است که مجوز بودن نماد توسط هیئت مقرراتزدایی لغو شده است.»
به حرف های رئیس اتحادیه کسبوکارهای مجازی، «بهنظرم کسبوکارهایی که درحالحاضر وجود دارند یا مغازهدارهایی می باشند که جواز کسب دارند یا تراکنشهای زیاد محدودی دارند. ما بهگفتن اتحادیه باید برنامهریزی و پشتیبانیهای ملزوم را انجام دهیم تا اعضا بتوانند از سرویسهای حمایتی منفعتمند شوند.»
او پیامد این چنین روندی برای اقتصاد دیجیتال ایران را ناامیدی میداند و توضیح میدهد: «ناامیدی بین فعالان صنف ما وجود دارد؛ تعداد بسیاری از بنیانگذاران این کسبوکارها جواناند، نسلی که میتوانند سرزمین را در حوزههای گوناگون منقلب کنند ولی هنگامی این حالت را مشاهده میکنند، دچار یأس خواهد شد.»
حاکمیت، دولت، مجلس به این فرایند دامن میزنند
الفتنسب با مطرح این سوال که جای شگفتی دارد، چرا خود ما در ناامیدکردن آنها همراهی میکنیم، میگوید: «حاکمیت، دولت، مجلس چرا بهجای پشتیبانی، به این فرایند دامن میزنند؟ میتوان با اصلاح قوانین، پشتیبانیهای واقعی، دقت اختصاصی به کسبوکارهای شهرستانی و تشکیل بستر مطمعن برای معارفه آنها در رسانههایی که در اختیار حاکمیت می باشند، فضا را تحول داد.»
او اضافه میکند: «چرا مردم خرید نمیکنند؟ چرا مطمعن ندارند؟ چرا اندوختهگذاری تسهیل نمیبشود؟ چرا ما از جذب اندوختهگذار خارجی، بااینکه در دنیا این حوزه جزو دلنشینترینها است، محرومیم؟ اینها سوالهایی است که حاکمیت باید با نگاه اختصاصی به آنها جواب دهد. دنیا درحال حرکت بهسمت اقتصاد دیجیتال است و ما از این مسیر عقب ماندهایم. یقیناً نمیتوان منکر برخی کوششها در این سالها شد.»
رئیس اتحادیه کسبوکارهای مجازی پافشاری میکند: «ایران با این حجم از نخبگان جوان که تعداد بسیاری از آنها خارج از سرزمین با استقبال روبه رو خواهد شد، نباید به این چنین وضعیتی دچار بشود. اگر شرایط سیاسی و اجتماعی اصلاح نشود، باتوجهبه روال جمعیتی سرزمین، در ۱۵ تا ۲۰ سال آینده در حوزه فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال با چالشهای جدی روبه رو خواهیم می بود.»
الفتنسب یادآوری میکند: «ااگر نگاهی به امارات و عربستان بیندازیم، میبینیم چه مقدار خوب پیشرفت کردهاند. ما سال ۱۳۸۲ قانون تجارت الکترونیکی را تدوین کردیم وقتی که تعداد بسیاری از کشورها این چنین قانونی نداشتند اما امروز جایگاهی را که باید داشته باشیم، نداریم.»
دسته بندی مطالب
مقالات کسب وکار
[ad_2]